zondag 4 januari 2009

De heimweekeuken: pompoensoep

De koks van het restaurant van mijn vorige werkplek kookten voortreffelijke soepen. De erwtensoep, bruinebonensoep en paprikasoep kan ik mij zo voor de geest halen, al is het alweer dik vierenhalf jaar geleden dat ik ze voor het laatst gegeten heb. Maar vooral de pompoensoep was subliem: stevig, pittig en toch fluweelzacht op de tong.

Het is mij in alle volgende jaren nog nooit gelukt de pompoensoep van toen te evenaren. Vanmiddag deed ik een nieuwe poging. Het was 'm niet, maar toch wel lekker genoeg om het recept te bewaren.

Pompoensoep

Ingrediënten:
  • 300 gram pompoen
  • 1 ui
  • 1 grote aardappel
  • 2 appels
  • 1 el garam massala
  • 4 el ketjap
  • 3 groentebouillonblokken
  • 2 el olie
  • 1 el suiker
  • 100 ml schenkroom
  • 2 el citroensap
  • 1 stengel bosui
  • zout en peper
Bereiding:

Snijd de pompoen, ui, aardappel en appel klein. Doe de olie in de pan en bak de uien totdat ze glazig zijn. Voeg de pompoen en aardappel toe, evenals 1,2 liter water. Voeg de bouillonblokken toe. Laat de soep circa 15 minuten koken en voeg de stukjes appel toe. Als de groente gaar is, pureer je alles tot een glad mengsel. Voeg de ketjap, suiker, room en citroensap toe. Voeg naar smaak zout en peper toe. Nog iets hartiger of zoeter? Blijf proeven en stop als je de soep lekker vindt. Laat de soep niet meer koken. Garneer de soep met ringetjes bosui.

Geen opmerkingen: