zondag 1 februari 2009

De heimweekeuken: worstenbroodjes

Filmmaker Heddy Honigmann heeft een nieuwe serie afleveringen gemaakt van haar tv-programma Liefde gaat door de maag. Mannen en vrouwen maken voor de camera een gerecht, dat herinneringen oproept aan een dierbaar persoon. De smaken en geuren helpen hen nog verder in hun herinneringen te duiken en zo komt vanzelf ook hun levensverhaal naar boven borrelen.

Ik had dit programma nog nooit eerder gezien, dus ik ben in het archief naar oude afleveringen gaan kijken. Ik stuitte meteen op de uitzending 'De Geur van Kerst', waarbij kokkin Carla Kentgens de worstenbroodjes van haar moeder bereidt. Haar moeder bakte deze broodjes altijd in enorme hoeveelheden, want familieleden waren er in het Katholieke Limburg in overvloed.

De worstenbroodjes werden vroeger bij Carla Kentgens uitsluitend gegeten op Kerstavond. De vrouwen mochten van meneer pastoor zelfs eerder de nachtmis verlaten om thuis de worstenbroodjes alvast op te warmen en de tafel gezellig te maken. Dat laatste detail herinner ik me niet, maar bij ons thuis aten we ook altijd worstenbroodjes als we op Kerstavond weer thuis kwamen uit de kerk. Maar ook iedere zondag vormden worstenbroodjes het vaste onderdeel van de lunch. Mijn moeder bakte ze eveneens zelf in grote hoeveelheden. Die gingen in keurige pakketjes van vier allemaal de diepvries in, zodat er altijd voor onverwachte gasten voldoende broodjes op voorraad waren.

Net als bij Carla thuis had ook mijn moeder een beduimeld stukje papier, waarop de ingrediënten van de worstenbroodjes genoteerd stonden. Ze heeft het briefje jarenlang bewaard in haar kookboek van de Huishoudschool van de Laan van Meerdervoort in Den Haag, waaruit ze op school had leren koken. Het briefje is inmiddels uit het boek verdwenen; ze zal het op een zeker moment wel uit haar hoofd geweten hebben. Op de website van het programma is het gelukkig hier terug te vinden.

De uitzending over de worstenbroodjes trof me, want Carla Kentgens maakt met buitengewoon veel liefde en zorg de broodjes klaar volgens het oude recept van haar moeder. Ze laat speciale grofgemalen worst bereiden door de slager, rijdt drie bakkers af voordat ze ergens gist kan kopen en voert de bereiding van het deeg met opperste zorgvuldigheid uit. Ze doet het uiteindelijk allemaal voor de geur, die tijdens het bakken uit de oven komt. Het is jammer dat een televisie geen geuren kan uitzenden voor de kijkers, zodat we mee kunnen genieten!

Verder lezen:
Trends vergaan, tradities blijven bestaan (over de waarde van familietradities)

Geen opmerkingen: