zaterdag 21 februari 2009

Oergevoel


Wekelijks staat er een papieren zak voor onze voordeur met groenten en fruit. De kinderen vinden het enorm spannend om te kijken wat er deze keer in zit. Raapsteeltjes, prei, bietjes of toch weer broccoli? De groentetas is een wekelijkse belevenis.

"Dat doe je zeker voor de creativiteit", zei Jasper, toen ik net een abonnement op de groentetas genomen had. Dat klopt. Want niet alleen ben ik minstens zo nieuwsgierig als de kinderen, de helft van de lol van de biologische groentetas zit in het bedenken wat we er allemaal mee gaan doen. Zo verdwenen de raapsteeltjes samen met knoflook, olie en citroensap in een pakketje zilverfolie in de oven. Ik denk dat het appelleert aan een soort oergevoel. De jagers komen thuis met de geschoten dieren en de gevangen vissen, de vrouwen hebben bessen en wortels verzameld. En dan maar kijken wat voor eten je daarvan maakt.

Misschien vloeit uit datzelfde oergevoel ook het plezier voort, dat ik heb bij langzame bereidingswijzes. Bouillon trekken of kipkluifjes in een tandoori-yoghurtmarinade leggen, leveren heerlijke kookdromen op. Gisteravond heb ik witte bonen in het water gezet om ze te laten weken. De bonen hebben we afgelopen zomer in een Italiaanse supermarkt ingekocht en droegen toen al de belofte in zich van een heerlijke maaltijd.

Vanmorgen waren de bonen helemaal opgezwollen. Er zit ineens levenskracht in. Als ik ze een dag langer zou laten weken, komen er piepkleine worteltjes uit. Helaas is voor de bonen de droom snel afgelopen. Vanmiddag worden ze tot soep gekookt.

Witte bonensoep

Ingrediënten:
  • 500 gram canellibonen
  • 1 ui
  • 3 preien
  • 1 teen knoflook
  • 4 bouillonblokken
  • 1 winterwortel
  • 3 stengels bleekselderij
  • Italiaanse kruiden
  • Rookworst
Bereiding:

Week de bonen 24 uur in koud water. Zet de bonen op het vuur met 2 liter water, de gesneden wortel, bleekselderij, knoflook en ui. Kook dit 1 uur op een laag vuur. Pureer het mengsel met de staafmixer. Voeg de prei toe en de bouillonblokken en kook de soep nog een kwartier. Voeg de kruiden toe (ik gebruikte een mengsel met gedroogde stukjes tomaat) en de schijfjes rookworst en roer de soep goed door. Eet de soep met Italiaanse croutons en ciabatta.

Geen opmerkingen: