dinsdag 18 januari 2011

Kip madras

Mijn moeder maakte vroeger Kip Madras, wat bij ons thuis een grote favoriet was. Het recept raakte kwijt en ze wist niet meer hoe ze het moest maken.

Het gerecht leeft nu dus voort in onze herinnering en is daardoor nóg geuriger en specialer geworden. Tijd om het opnieuw te maken. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een madrasversie met yoghurt en bruine suiker, de enige ingrediënten die ik me nog kon herinneren.

Het onderstaande recept komt er volgens mij goed bij in de buurt.


Kip Madras

Ingrediënten:

500 gram kipfilet
olie of margarine
2 uien, gesneden
1 eetlepel kerriepoeder
1 1/2 dl yoghurt
1 blikje tomatenpuree
1 eetlepel bruine suiker
1 eetlepel ketjap manis
1/2 theelepel kruidnagel
1 appel, in stukjes gesneden
3 eetlepels rozijnen
5 bolletjes gember, in stukjes gesnipperd
citroensap
100 gram champignons, in plakjes gesneden

Bereiding:
Snijd de kip in reepjes en bak het met peper en zout in de pan. Fruit de uien met kerrie tot de ui goudgeel is. Doe er dan de yoghurt bij, tomatenpuree, bruine suiker, ketjap, kruidnagel, appel, rozijnen, de stukjes gember en een halve eetlepel citroensap.
Laat alles aan de kook komen en laat het geheel een half uur sudderen. Voeg de laatste vijf minuten de champignons toe. Eet het gerecht met rijst en een salade.

Geen opmerkingen: