dinsdag 22 september 2009

Kruidenrisotto met aardbeien en parmaham


Aardbeien in een hartig gerecht: vreemde combinatie vond ik dat altijd. Totdat ik aardbeienrisotto proefde.

Met aardbeienrisotto maakte ik voor het eerst kennis bij een Italiaans restaurant in Arnhem, waar ik met twee vriendinnen na een wandeldag neergestreek. We hadden er eerst niet veel vertrouwen in. Maar toen we het gerecht voorgeschoteld kregen, gingen we compleet overstag. Later vond ik het recept terug in een kookboek. Sindsdien behoort de Kruidenrisotto met aardbeien en parmaham tot mijn favoriete kookdromen.


Kruidenrisotto met aardbeien en parmaham

Ingrediënten:

  • 2 el olijfolie
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 pak risottorijst
  • 2 el verse Italiaanse kruiden
  • 100 ml medium dry sherry of witte wijn
  • 750 ml kippenbouillon van een tablet
  • 500 gram aardbeien
  • 25 gram roomboter
  • 75 gram grano padano, geraspt
  • 1 zak rucola (75 g)
  • 150 gram parmaham

Bereiding:
Verhit de olie in de braadpan en fruit de ui. Schep de rijst erdoor en roer totdat alle korrels glanzen. Voeg de kruiden en de sherry toe. Laat de sherry verdampen.
Voeg de helft vand e bouillon toe. Laat de rijst in een open pan in 20 minuten zachtjes gaar worden. Roer regelmatig. Als bijna alle bouillon door de rijst opgenomen, voeg je een nieuwe scheut bouillon toe. Maak ondertussen de aardbeien schoon en snijd ze in grove stukken. Voeg in de laatste minuut de helft van de aardbeien toe aan de risotto en laat ze zacht meewarmen.
Roer de boter en kaas voorzichtig door de risotto. Breng het gerecht verder op smaak met peper. Verdeel de rucola over vier diepe borden. Schep de aardbeienrisotto er bovenop. Drapeer de plakjes ham er losjes bovenop en verdeel de rest van de aardbeien erover.

Geen opmerkingen: